Jeges fürdő: pro vagy kontra

Jeges fürdő: pro vagy kontra

Szerző: WEBBeteg - Dr. Földi Ildikó

Számos északi népnél nem csak sport, hanem hagyomány is télen a forró fürdőzés vagy szaunázás utáni jeges vízben való megmártózás. Az alábbiakban e különös szokás módját, élettani hatásait, javallatait, illetve ellenjavallatait mutatjuk be. A jeges fürdő leggyakrabban valamilyen természetes, jeges, azaz kb. 4 Cº hőmérsékletű vízben való néhány perces fürdést jelenti. Hasonló élettani hatásokat vált ki az ennél melegebb, de a test számára ugyancsak hideg, kb. 15 Cº-os víz is. A hatás szempontjából fontos szempont az is, hogy rendszeresen, vagy csak valamilyen eseményhez kötött alkalommal vesznek jeges fürdőt, a test egésze, vagy csak egy része, pl. a lábak érintkeznek a vízzel, illetve a jeges fürdőző előtte felhevítette-e a testét pl. szaunázással. Több tanulmány is felvetette, hogy futóknál edzés után a lábak hidegvizes fürdője javíthatja a teljesítményt, csökkentheti az izomfájdalmakat, de egyértelmű bizonyítékok erre nincsenek. Kipróbálhatja bárki, akinek orvosi ellenjavallata nincsen, de érdemes tudni, milyen testi hatásokra számíthat.

Mi történik testünkben a hideg/jeges fürdő során?

 A hirtelen hideghatás egyfajta sokként éri a szervezetet, a végtagok erei összehúzódnak, a vérnyomás megemelkedik, a szív szaporábban ver és a légzésszám is növekszik, az anyagcsere folyamatok viszont lelassulnak. A végtagokban és a bőrben csökken a vérátáramlás, majd a fürdő befejeztével ismét fokozódik, így a szövetek oxigénben és tápanyagban dús vérhez jutnak.

Jótékony hatásai: jó hatással lehet az erekre, a bőrre, energikusabbá tesz, erősítheti az immunrendszert testileg-lelkileg frissítő hatású sportolóknál segítheti a terhelés utáni regenerációt, csökkentheti a sérülésveszélyt, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő hatású. (…)


Folytatás: https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/17211/jeges-furdo-pro-vagy-kontra